Juha Siltasen ohjaama Aavesonaatti kolkuttelee surrealisminkin portteja. Kuvassa Pekka Laiho (vas.) ja Eila Halonen. (Kuvaaja: Robert Seger)
16.11.2012 | Teatteri

August on nyt täällä

Oliko August Strindberg (1849-1912), Pohjoismaiden merkittävimpinä dramaatikkoina pidetty, myrskyisistä naissuhteistaan tunnettu Ruotsin kirjallinen isähahmo, todella ns. aikaansa edellä, vai onko niin, että Strindberg oli koko ajan siellä missä hänen pitikin olla, ja ajan henki on sittemmin vain kesysti tullut hänen jalanjäljissään pisteeseen, jossa Strindberg näyttäytyy edelläkävijänä?

Myös prosaistina ja taidemaalarina tunnettu Strindberg kävi dramaatikkona läpi niin naturalismin kuin symbolisminkin. Juha Siltasen Turun kaupunginteatteriin kirjailijan merkkivuoden kunniaksi ohjaama Aavesonaatti kolkuttelee surrealisminkin portteja.

Aavesonaatissa Strindberg valmistelee elämänvalheisiinsa kääriytynyttä ihmistä pahimpaan: hetkeen, jossa viltti kohoaa ja ihminen tajuaa eläneensä elämänsä kuin aave. (ae)
 
August Strindberg: Aavesonaatti. Ensi-ilta Turun Kaupunginteatterissa torstaina 22. marraskuuta.

Turun Aika -näköislehti

Turun Aika -näköislehti

Lue näköislehti