18.02.2021 | Kevätlehti - Roope Lipasti

Kohti kesäkuntoa!

Rantakausi alkaa ennen kuin huomaammekaan, mutta voi! Pitäisi näyttää hyvältä uikkareissa. Ennen kuin alkaa kuitenkaan kauheasti riehua, kannattaa miettiä, mikä on juuri omalle ruumiinmuodolle sopivin laji. Näin treenaaminen on mukavaa, tehokasta ja säästyy pettymyksiltä.

Leveäahterinen

Lajisi on ratsastus. Joustava, mielellään pehmeä takamus säästää ristiselkää, kun et kuitenkaan osaa keventää hevosen selässä. Myös persjalkaisuus on eduksi, jotta erityisesti esteratsastuksessa pitkät koivet eivät pudottaisi esteiden puomeja.

Isosta takapuolesta on hyötyä myös jääkiekkomaalivahdin hommassa (kiekot eivät mahdu maaliin), kuviokellunnassa (saat muodokkaan kuvion aikaan yksinäsikin) sekä painissa (voit istua vastustajan päälle).

Suuripäinen

Jalkapallo. Iso pää auttaa pukkaamaan pallon maaliin. Pitkistä jalkateristä on niin ikään hyötyä, koska jalkapallossa on pitkälti kyse vastustajan kamppaamisesta. Jos näihin kahteen vielä yhdistyvät näyttelijänlahjat, paikka Valioliigassa on taattu.

Likinäköinen

Erotuomarille huono näkö on suorastaan perusvaatimus. Lisäksi tarvitaan terveet, hyvät keuhkot, että jaksaa puhkua pilliin, sekä sen verran lihaksia, että jaksaa nostaa käden ylös. Myös kyky olla aina väärässä on toivottava.

Tanakka joka kohdasta

Uinti. Turvallisuuden takia on vain eduksi, jos ihon alta löytyy runsaasti läskiä, koska läski edesauttaa kellumista ja vähentää näin hukkumisriskiä. Tietynasteinen tylsämielisyys on myös paikallaan, jotta jaksaa seurata samoja kaakeleita päivästä ja vuodesta toiseen.

Kovapäinen

Kovapäisille ihmisille soveltuu aluksi amerikkalainen jalkapallo ja myöhemmin, sitten kun ei enää ole mitään menetettävää, rugby. Luonteenpiirteenä periksiantamattomuus tai silkka yksinkertaisuus edesauttavat menestystä. Pelinrakentajalta tosin vaaditaan lihaksien lisäksi myös älyä, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että hän ymmärtäisi vaihtaa lajia.

Myös härkätaistelu tulee kovapäisille ihmisille kyseeseen, tosin härkänä, ei matadorina.

Hidas

Helposti ajatellaan, että hitaus on urheilussa haitta. Höpsistä! Hitaan ihmisen laji on purjehdus, sillä sen perusidea on olla matkalla ei-minnekään ja sinnekin hitaasti. Hitaiden ihmisten kannattaa harkita myös krikettiä – yksi peli saattaa kestää viisikin päivää ja siihen sisältyy useita lounas- ja teetaukoja. Niin ikään golf on varteenotettava vaihtoehto, koska siinä saa lyödä paikallaan olevaa palloa ja mennä sen luo autolla.

Pitkä

Pitkälle ihmiselle perinteinen valinta on tietenkin koripallo, jossa tarvitaan myös suuria kämmeniä, vahvoja jalkoja sekä ylipäänsä voimaa. Muitakin lajeja on toki tarjolla. Esimerkiksi suunnistus sopii pitkille turvallisuussyistä paremmin kuin lyhyille, sillä pitkät löydetään metsästä paremmin, kun he eksyvät. Myös lentopallossa sekä tenniksessä pituudesta on hyötyä, koska saa pallon lähtemään korkealta eikä toisaalta tarvitse paljon liikkua, kun ylettyy joka paikkaan muutenkin.

Rintava

Lajisi on 60 metrin sisähallijuoksu – siinähän juoksu pitää pysäyttää seinään, jolloin omat pehmusteet pehmentävät rysäystä. Rintava ihminen pärjää myös penkkipunnerruksessa, sillä hänen ei tarvitse nostaa painoja kuin muutaman sentin, niin ne jo koskevat rintaa. Samaan lopputulokseen pääsee tietysti myös lyhyillä käsillä.

Paksupakarainen

Pikaluistelu ja sulkapallo. Molemmissa tarvitaan isoja ja vahvoja pakaroita. Myös penkkiurheilun saralta saattaa ura urjeta, sillä etenkin jalkapallon MM-kisojen aikaan on kyettävä istumaan kuukauden verran nousematta kertaakaan sijoiltaan.

Pätkä

Uimahypyt, sillä lyhyen ei tarvitse hypätä yhtä korkealta kuin pitkän, eikä laji siis tunnu niin pelottavalta.

Keskittymishäiriöinen

Kymmenottelu. Mikäli häiriö ei ole paha, seitsenottelu tai peräti nykyaikainen viisiottelu käy. Jos lääkitys toimii, voi siirtyä kolmiotteluun.

Jykeväleukainen

Valmennustehtävät. Niissä kun pitää jaksaa jauhaa sekä purukumia että pelikuvioita päivästä toiseen. Toinen vaihtoehto on nyrkkeily, jossa ei hennoilla leukaperillä pärjää. Nyrkkeilijälle eduksi on myös, jos silmät ovat syvällä päässä niin etteivät iskut ylety niihin.

Ei muuta kuin treenaamaan! Rantsulla tavataan!

Teksti: Roope Lipasti
Piirros: Ulriikka Lipasti

Turun Aika -näköislehti

Turun Aika -näköislehti

Lue näköislehti