Onko teatteri ohjaajan- vai näyttelijäntaidetta? Vai sittenkin sen alkuperäisteoksen kirjoittaneen kirjailijan taidetta? Kuvassa Alma Pöysti. (Kuvaaja: Robert Seger)


14.09.2012 | Teatteri

Oksat pois Kirsikkapuistosta

Suhtautuminen Anton Tšehovin (1860-1904) näytelmiin oli aikoinaan vähintään yhtä ristiriitaista kuin mielipiteet Andriy Zholdakin ohjaajanotteista. Tšehovin kuolinvuotenaan kirjoittama Kirsikkapuisto kantoi pitkään ohjaaja Konstantin Stanislavskin sille antamia traagisuuden ja pitkäveteisyyden attribuutteja. Sittemmin näytelmää on luettu mm. on tukahdutetun seksuaalisuuden ilmentäjänä.

Zholdak painottaa töissään naisnäkökulmaa kryptisen ristiriitaisesti, näyttämällä naisen vahvasti miehisen katseensa kohteena, mutta samalla valottaen naisen sisäistä maailmaa. Onnistuisiko Zhodak yrityksessään ilman vaikkapa Alma Pöystin kaltaisen näyttelijän heittäytymistä?

Suurin kysymys on ainakin ensi-iltaan asti ratkaisematta: onko teatteri ohjaajan- vai näyttelijäntaidetta? Vai sittenkin sen alkuperäisteoksen kirjoittaneen kirjailijan taidetta? (ae)

Anton Tšehov – Andriy Zholdak: Kirsikkapuisto. Ensi-ilta Turun kaupunginteatterin päänäyttämöllä perjantaina 14. syyskuuta.

Satunnainen juttunosto

Juttuarkisto
Turun Aika -näköislehti

Turun Aika -näköislehti

Lue näköislehti