Syvä joki -elokuvassa (1972) joukko kaupunkilaismiehiä lähtee melontaretkelle.


28.05.2010 | Kesälehti - Matti Mäkelä

Maalla kukaan ei kuule huutoasi

Moni kaupunkilainen suuntaa kesällä maalle. Ei kannattaisi, todistavat lukemattomat elokuvat.

Tässä viisi asiaa, joita elokuvantekijöiden mukaan luonnon helmaan eksyneen city-ihmisen kannattaa erityisesti vältellä.

Melonta

Melonta sinällään ei ole vaarallista, ainoastaan rantautuminen. Syvä joki -elokuvassa joukko kaupunkilaismiehiä lähtee melontaretkelle, jonka aikana paikalliset metsäläiset surmaavat yhden ja raiskaavat toisen ryhmän jäsenistä. Loppuelokuva menee extreme-hippasilla jousipyssyt kädessä.

Jos edellä mainittua elokuvaa pitää realistisena kuvauksena melonnan vaaroista, kannattaa kaukaa maaseudulta starttaavaan Aurajokimelontaan osallistuessa pitää mielessä, että kanootista ei kannata poistua ennen kuin tuomiokirkon torni on näkyvissä.

Mökkiviikonloput teini-iässä

Evil Dead ja Friday the 13th todistavat, että kesämökillä mellastavaa nuorisoa vaanivat suviyössä monet hukkumiskuolemaa ja kiukaaseen kellahtamista pelottavammat vaarat. Jokainen elokuvanörtti toki tietää, että pusikoissa piileskelevät sarjamurhaajat ja räyhähenget jättävät jostakin käsittämättömästä syystä aina henkiin neitsyet, jotka sanovat jyrkän ein alkoholille ja huumausaineille. Tämän selviytymisstrategian hyödyntäminen tosin kiinnostanee nykyteinejä suhteellisen vähän.

Alkuperäiskansojen hautausmaat

Jokainen keskeiset Stephen King -filmatisoinnit nähnyt kiinteistövälittäjä tietää, että mikään ei laske kiinteistön arvoa niin paljon kuin rakentaminen micmac-intiaanien muinaisen hautausmaan päälle. Eikä onnettomien rakentajien, asujien tai hotellivieraiden kimppuun käy museoviraston kaltainen normaalivitsaus vaan pahansisuiset henget, jotka tekevät periaatteessa lauhkeasta talonmies-kirjailijasta hullun kirvesmiehen (Hohto) ja saavat kunnollisen perheenisän herättelemään henkiin kuolleita perheenjäseniään ja kotieläimiä (Uinu, uinu lemmikkini).

Vaikka micmac-intiaanit voikin ohittaa pelkkänä amerikkalaisten mieliharmina, niin turvassa ei olla napapiirilläkään. Valkoinen peura – kotoinen sovellutus aiheesta – nimittäin varoittaa katsojaa tappajaporoksi muuttuvasta saamelaisnaisesta, jolla on ikävä tapa teurastaa kairalla liikkuvia miehiä.
 
Paikalliset asukkaat

The Texas Chainsaw Massacre ja The Hills Have Eyes asettavat maaseudun ihmisten väitetyn mutkattomuuden ja lupsakkuuden aivan uuteen valoon tuomalla valkokankaalle Amerikan takamaiden ihmispedoiksi muuttuneet punaniskat, joille sukurutsa, kannibalismi ja ruumiisiin sekaantuminen ovat täysin arkipäiväisiä huvituksia. Näin äkkivääriä hahmoja Suomesta on todennäköisesti vaikea löytää, mutta ainakin Markku Pölösen elokuvien henkilöissä on jotakin pysähdyttävällä tavalla pelottavaa.

Majoittuminen

Kaupunkien ketjuhotellien jälkeen kaukaa taajamista sijaitsevat pienet ja hiukan rähjäiset motellit ja matkustajakodit tuntuvat eksoottisilta. Varoituksen sanana kerrotaan kuitenkin tarinaa nuoresta naisesta, joka keskellä rankkasadetta löysi syrjäisen motellin, jota isännöi äitinsä kanssa asuva viehättävän ujosti hymyilevä nuori mies…

Matti Mäkelä

Turun Aika -näköislehti

Turun Aika -näköislehti

Lue näköislehti